Als je de slaap niet kan vatten

24/10/2018 geplaatst in TCG voor alledag

De dagen worden langzaamaan korter en de ochtenden zijn al behoorlijk fris. Voor veel mensen wordt het daardoor moeilijker om op tijd op te staan. Ons warme bedje haalt ons steeds vaker over om nog één minuut te blijven liggen.

Er zijn echter ook mensen voor wie de wekker een ware verlossing is. De hele nacht hebben ze liggen woelen omdat ze de slaap niet konden vatten. Zo gauw de klok het toestaat, stappen ze uit bed en schuifelen naar het koffieapparaat. Niet dat ze zijn uitgerust natuurlijk … na drie sterke bakken met veel suiker worden ze langzaam een beetje mens. Dat de dag niet soepel verloopt, laat zich raden: de opgebouwde vermoeidheid maakt het moeilijk de dag door te komen. Als ze zich 's avonds weer klaarmaken om te gaan slapen, hebben ze vaak een heel ritueel waarvan ze weten dat het de slaap bevordert; geen enerverende telefoongesprekken of inspannende geestelijke arbeid meer, geen beeldscherm maar rustig een boek lezen, ontspannende thee drinken en daarna een warme douche. Hoe groot is dan de frustratie als ook die nacht de slaap niet komt!

De bovengenoemde dingen helpen zeker om meer balans te brengen in uw slaapritme. Maar u kunt nog meer doen. Natuurlijk kunt u altijd hulp zoeken bij een acupuncturist als uw slaapritme sterk is verstoord. Vindt u dat nog een te grote stap? Dan kunt u zelf aan de slag met voeding en acupressuur.

Voeding

Wist u dat bepaalde voeding helpt om in slaap te vallen? Bijvoorbeeld voeding die de aanmaak van serotonine bevordert of voeding die melatonine bevat. Beide stoffen zijn belangrijk voor een gezond slaapritme.

Slaapbevorderende voeding:

  • - havermout, honing, hüttenkäse, rozijnen (bevorderen de aanmaak van serotonine)
  • - yoghurt (bevat de slaapverwekkende stof casomorfine),
  • - best gecombineerd met: aardbei, ananas, banaan
  • - banaan (bevat melatonine dat helpt bij een goed slaapritme)
  • - bleekselderij en sla (werken kalmerend)
  • - warme melk met anijs (melk bevat ook casomorfine)

Slaapverminderende voeding:

  • - noten en pinda's (niet eten na 17.00 u.)
  • - alcohol (helpt bij het inslapen maar bemoeilijkt het doorslapen)
  • - pikant, heet of vet eten
  • - laat dineren (na 19.30 u.)

Acupressuur

Als u vlak voor het slapengaan liever niet meer eet, kunt u ook acupressuur proberen zodra u in bed ligt. Dat kost niet veel tijd en het kan u echt helpen. Mocht u onverhoopt 's nachts weer wakker worden, masseer de punten dan nog een keer.

Anmian


De naam van dit punt, Anmian, geeft goede hoop; het betekent 'tevreden slaap'. U vindt het achter uw oorlelletje, in het kuiltje dat de schedel met de hals vormt. Het is het enige zachte plekje achter uw oor. U mag dit punt zowel links als rechts masseren, ongeveer één minuut per punt.

Yintang


Dit punt bevindt zich tussen de wenkbrauwen, vlak boven de neusbrug. Als u dit punt ongeveer vijf minuten masseert, ervaart u meestal een licht rozig gevoel in het hoofd en zult u merken dat de gebruikelijke maalstroom van gedachten stopt.

Met bovenstaande tips is de kans groot dat u al snel veel beter gaat slapen. Is uw slaapprobleem echter van dien aard, dat u met deze tips geen of weinig resultaat boekt, aarzel dan niet om contact op te nemen met een acupuncturist. Hij of zij kan, samen met u, dieper ingaan op uw slaapproblematiek en een passend behandelplan opstellen.


Blog

  • Dollarphotoclub_35963180

    Acupunctuur prima ‘alternatief’ bij pijn

    Regelmatig in het nieuws: het gebruik van zware pijnstillers stijgt explosief. In 2017 is het gebruik op jaarbasis toegenomen met 14 procent. Vooral het paardenmiddel Oxycodon (+21 procent) geniet steeds meer populariteit. Acupunctuur is een goede keus bij pijn. In Amerika bestrijdt men er een dreigende verslavings-
    epidemie mee.

    Lees meer
  • Foto_tan_orgineel

    Leonard Tan

    Ik was onvoldoende tevreden over mijn reguliere handelen als fysiotherapeut en wilde meer. Dat heb ik ruimschoots gekregen. De inspiratie is ...

    Lees meer
  • Acu_en_agp

    De pijnaanvallen kwamen door de medicatie heen

    Pijn is een klacht waarmee veel mensen te maken hebben. Heel vaak gaat het om chronische pijn. Dat is pijn die langer dan drie tot zes maanden aanhoudt.

    Lees meer
  • Ren_mai_4-_poort_van_de_bron

    Poort van De Bron

    ofwel Ren Mai 4 - Guan Yuan

    In deze serie beschrijft acupuncturist Frank Roosen de acupunctuurpunten vanuit hun filosofische achtergrond. Het resultaat is een prachtige verzameling teksten die veel inzicht geven in het groeiproces van de mens.

    Lees meer
  • Kies_uw_acupuncturist_3

    Welke acupuncturist kiest u?

    In een reeks bijdragen nodigt arts en acupuncturist Koos van Kooten u uit wat zelfonderzoek te doen voordat u uw acupuncturist kiest. Immers, een goede klik tussen behandelaar en patiënt kan van belang zijn voor het welslagen van de behandeling. Dit is deel drie van drie.

    Lees meer
  • 2015-02-16_slapeloosheid

    Als je de slaap niet kan vatten

    Wilt u weten wat u kunt doen met acupressuur? Of hoe heilzaam voeding kan zijn? In deze serie geeft Sandra Mars tips uit de Traditionele Chinese Geneeskunde waarmee u alledaagse kleine klachten kunt verlichten.

    Lees meer
  • Sport_en_blessures-folder_web

    Sport en blessures

    Sporten is gezond voor lichaam en geest. Dat weten we inmiddels allemaal. Maar als we te veel of te zwaar trainen, kan het onze gezondheid schaden.

    Lees meer

Blog